به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» با حضور حسین فرح بخش(کارگردان و تهیه کننده)، عبدالله علیخانی(تهیه کننده)، مستانه مهاجر(تدوینگر)، فرج حیدری(فیلمبردار)، اصغر نعیمی(فیلمنامه نویس) و نیما حسنی نسب(منتقد) با مدیریت محمود گبرلو برگزار شد.
در ابتدای این نشست فرح بخش با بیان این مطلب که امیدوار است خاطر تماشاگران را مکدر نکرده باشد، گفت: حدود هفت ماه پیش سوژه ای را نعیمی برای من خواند و من برای علیخانی تعریف کردم که در این فیلمنامه بیشتر به مسائل عشقی پرداخته شده بود اما مسائل اجتماعی و سیاسی در ادامه تا مهر ماه به فیلمنامه افزوده شد.
وی ادامه داد: کارگردانی را با فیلم «عطش» شروع کردم، البته از زمان ورود به سینما در سال ۶۱ علاقه زیادی به کارگردانی داشتم و در ابتدا به عنوان دستیار کارگردان و مدیر تولید فعالیت می کردم. به عقیده من فیلمساز جزء اصلی فیلم و تهیه کننده صاحب و مولف فیلم است. در واقع کسی که فیلم را می سازد تهیه کننده است.
فرح بخش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران معترض در مورد راز موفقیتش، گفت: قرآن می فرماید وقتی به جاعلان رسیدید بگویید سلام.
وی افزود: من اهل شعار و فرصتطلبی نیستم. نه به کسی باج میدهم و نه از دولت کمکی دریافت کردهام، اگر معاونت سینمایی از یکی از فیلم های من خوشش می آید گناه من نیست. من فیلم را برای مردم می سازم.
فرح بخش در پاسخ به پرسش دیگری در مورد استفاده ابزاری از زنان در فیلمش توضیح داد: 50 فیلم تا به حال ساخته ام و از هیچ زنی استفاده ابزاری نکرده ام و نخواهم کرد.
نیما حسنی نسب هم در نقد فیلم «زندگی خصوصی» گفت: مهمترین چیزی که در وهله اول به ذهن میرسد این است که مؤسسه پویا فیلم چرا همیشه براساس فرمولهای امتحان پس داده شده و از قالبهایی که پیش از این تکرار شده استفاده میکند. این فیلم مشابه لیستی از فیلم های خارجی و همچنین برخی از فیلم های ایرانی مانند «شوکران» و «تکیه بر باد» است.
وی در ادامه گفت: کمدیهای اخیر مؤسسه پویا فیلم نتوانست در گیشه موفق باشد و به همین دلیل فیلمی در این مؤسسه تهیه و ساخته شد که از فرمولهای امتحان پس داده شده در سینما استفاده کرده و تنها شرایط روز و شرایط سیاسی را چاشنی آن قرار داده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرم، ساختار و فضاسازی فیلم بعد از تجربههایی که سینمای ایران در این روزها داشته بسیار قدیمی و مربوط به دهههای گذشته است.
در ادامه این نشست فرج حیدری در مورد همکاری اش با فرح بخش گفت: با آقای فرح بخش به عنوان تهیهکننده حرفهای سینما پیش از این کار کرده بودم و به عنوان کارگردان این اولین فیلم است.
مستانه مهاجر نیز در خصوص همکاری با فرح بخش توضیح داد: تجربه متفاوتی بود، اولین بار بود که همکاری داشتم با مؤسسه پویا فلیم و بسیار متفاوت بود.
اصغر نعیمی هم در پاسخ به صحبتهای حسنینسب گفت: همیشه فرمولهای امتحان پس داده شده ناپسند نیستند، ما فیلمهای بسیار خوبی داشتم که از فرمولهایی استفاده کردند که در گیشه امتحان خود را پس دادند.
وی ادامه داد: من به نمونههای شاخص مانند «شوکران» یا «تکیه بر باد» آگاه بودم اما در این فیلم سعی کردیم داستان را با زمینههای سیاسی و شرایط امروزی جامعه بهروز کنیم و بر جذابیتهای آن بیفزایم.
عبدالله علیخانی هم به تنوع ساخت فیلم در مؤسسه پویا فیلم اشاره کرد وتوضیح داد: اگر به کارنامه مؤسسه پویا فیلم نگاهی داشته باشیم خواهید دید علاوه بر فیلمهای اکشن، کمدی، اجتماعی ژانرهای مختلفی را تجربه کردیم و براساس نیاز مخاطب فیلمهای ساخته و ارائه دادهایم. ما بودجه دولتی نداریم اما همیشه با توجه به نیازهای مخاطب فیلمی ساختیم.
نوع پاسخگویی فرحبخش و تنش های میان خبرنگاران و بحث میان حسنی نسب و فرحبخش از حاشیه های این نشست بود.
انتهای پیام/ ف/ ا ک
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۳
گزارش سینماپرس از نشست «زندگی خصوصی»؛
فرحبخش: به کسی باج نمیدهم/ «زندگی خصوصی» شبیه «شوکران» است
حسین فرح بخش گفت: من اهل شعار و فرصتطلبی نیستم. نه به کسی باج میدهم و نه از دولت کمکی دریافت کردهام، اگر معاونت سینمایی از یکی از فیلم های من خوشش می آید گناه من نیست.
ارسال نظر